Bjørn Lier
Jeg heter Bjørn Lier og er Managing Partner i Lier Advisory. Jeg har 20 års erfaring med growth marketing, marketing automation, teknologi og kommersielle team. Tenker helhetlig, strategisk og langsiktig. Har fokus på kommersiell verdi, automatisering og skalerbarhet. Evner å jobbe på tvers av avdelinger/fagfelt innen ulike deler av virksomheter gjerne på tvers av IT, salg, marketing, finans. Evne til å omsette ulike konsepter fra ide til tiltak. Opptatt av å sikre måloppnåelse gjennom riktig defininerte KPI´er eller OKR´er eller andre målekonsepter. Har hatt ansvar for team, grupper, trainees, graduates, konsulenter mm.
Arbeidserfaring
Lier Advisory – Managing Partner
2025 – nå
Prosjekter
2025 – nå
Prosjekter
AutoStore – Marketing Analytics
2022 – 2024
Ansvarlig for datadreven tilnærming til leads og accounts fra marketing til salg (ABM)
Ansvar for måling og KPI´er samt testing og eksperimentering
Sikre at vi har riktig tech-plattform og dataflyt/struktur til å oppnå målbilde
2022 – 2024
Ansvarlig for datadreven tilnærming til leads og accounts fra marketing til salg (ABM)
Ansvar for måling og KPI´er samt testing og eksperimentering
Sikre at vi har riktig tech-plattform og dataflyt/struktur til å oppnå målbilde
DNB – Oslo Fagleder analyse i Marked/digitalt salg
2018 – 2022
Ansvarlig for helhetlig data dreven tilnærming i personmarkedet på tvers av team
Aktiv i center of excellence innen digitalt salg
Ansvarlig for å definere mål og følge opp måloppnåelse innen ulike områder
2018 – 2022
Ansvarlig for helhetlig data dreven tilnærming i personmarkedet på tvers av team
Aktiv i center of excellence innen digitalt salg
Ansvarlig for å definere mål og følge opp måloppnåelse innen ulike områder
RiksTV – Oslo Customer Loyalty Manager
2014 – 2018
Ansvar for ROI for de ulike salgskanalene
Fagansvarlig for utarbeidelse og implementering av prediksjonsmodeller
Ansvar for å ha riktig tech-plattform og dataflyt/struktur til å oppnå målbilde
2014 – 2018
Ansvar for ROI for de ulike salgskanalene
Fagansvarlig for utarbeidelse og implementering av prediksjonsmodeller
Ansvar for å ha riktig tech-plattform og dataflyt/struktur til å oppnå målbilde
Norwegian – CRM Kanalutvikler
2012 – 2014
Ansvar for å bygge opp datadreven tilnærming innen CRM fra start
Ansvar for testing, eksperimentering og synliggjøring av ROI
Definere og implementere riktig tech-plattform for å oppnå målbilde
2012 – 2014
Ansvar for å bygge opp datadreven tilnærming innen CRM fra start
Ansvar for testing, eksperimentering og synliggjøring av ROI
Definere og implementere riktig tech-plattform for å oppnå målbilde
NBBL – Konsulent
2006 – 2012
Rådgiver innen ulike definerte analysekonsepter
Verdiøke og foreslå nye innhentingsmetoder av data for datadreven tilnærming
Prosjektdeltagelse innen analyse og data innsamling
2006 – 2012
Rådgiver innen ulike definerte analysekonsepter
Verdiøke og foreslå nye innhentingsmetoder av data for datadreven tilnærming
Prosjektdeltagelse innen analyse og data innsamling
Utdanning
MSc International Marketing – University of Strathclyde - 2003-2004
Bachelor i markedsføring – University of San Francisco - 2000 - 2003
Grunnfagg i markedsføring – NMH - Norges Markeds Høyskole - 1999 - 2000
